Miten yritykseni voi hyödyntää sosiaalista mediaa?

Miten yritykseni voi hyödyntää sosiaalista mediaa?

olli No Comment
Liiketoiminta

Yritykset hyödyntävät nykyisin monipuolisesti sosiaalista mediaa, kuten Facebookia, Instagramia ja blogeja. Kerromme tällä sivulla muutaman vinkin, kuinka sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää yrityksen markkinoinnissa.

Vie yrityksesi someen

Sosiaalisen median valtakaudella on tärkeää, että yrityksesi näkyy somessa. Luo siis yrityksellesi tili ainakin Facebookiin ja tee sille ammattimaiset kotisivut. Facebookista on saatavana erityisiä Business-sivuja, jotka on tarkoitettu yrityskäyttöön. Näiden sivujen postauksia voi helposti markkinoida maksamalla markkinoinnista pienen summan. Näin ne saavat tavallisia postauksia enemmän näkyvyyttä, mikä auttaa niitä erottumaan Facebookissa muiden postausten joukosta.

Myös esimerkiksi Instagram saattaa toimia joissakin tapauksissa yrityksenkin markkinoinnissa. Monet yritykset tekevät tiivistä yhteistyötä suosittujen Instagram-tilien ylläpitäjien kanssa mainostaen tuotteitaan heidän tileillään. Aloittelevalla yrittäjällä ei kuitenkaan välttämättä ole varaa maksaa kaikista suosituimpien Instagram-julkkisten pyytämiä mainoshintoja, jotka saattavat olla yllättävän korkeita.

Tee blogiyhteistyötä

Blogiyhteistyö on suosittu tapa tuoda omaa yritystoimintaa esiin, mutta myös monet suositut bloggaajat saattavat pyytää yhteistyöstä yllättävän suurta korvausta. Toisaalta osa bloggaajista saattaa suostua yhteistyöhön jopa täysin ilman korvausta tai tuotekorvausta vastaan.

Jos aiot tehdä blogiyhteistyötä, kannattaa kuitenkin miettiä millaisessa blogissa haluat näkyvyyttä; onko blogin sisältö arvojesi mukaista ja onko blogin kautta tuleva julkisuus yrityksesi kannalta positiivista. Luonnonmukaisia ja eettisiä tuotteita tarjoavan yrityksen ei välttämättä kannata mainostaa tuotteitaan blogissa, jossa bloggaaja esittelee esimerkiksi tarhassa kasvatettujen kanien turkiksista valmistettua turkkia tai jotakin muuta tuotetta, jota suuri osa yrityksen asiakaskunnasta voisi pitää epäeettisenä. Näin toimiessaan myös yritys asettaa itsensä outoon valoon.

Kannattaa harkita myös mainostamista sellaisissa blogeissa, joissa bloggaaja kehuu kaikki yhteistyökuvioiden kautta saamansa tuotteet tai palvelut maasta taivaaseen. Tällainen kehuminen saattaa nimittäin alkaa helposti vaikuttaa epäaidolta. Tällöin myöskään oman yrityksesi saamat kehut eivät välttämättä vakuuta blogin lukijoita, vaan vaikutus saattaa olla jopa päinvastainen. Toisinaan blogiyhteistyön tärkein tarkoitus on saada nostettua oman yrityksen sivujen hakukonenäkyvyyttä. Tällöin oikeanlaisella ankkuritekstillä varustetut linkit ovat avainasemassa.

Hae

Yritysten yleisö

quality-orange