Franchising-yrityksen perustaminen on monessa mielessä helpompaa kuin yrityksen luominen täysin tyhjästä. Konsepti on nimittäin täysin valmiina ja asiakkaatkin tietävät mitä odottaa. Mc Donalds on eräs tunnetuimmista tällä konseptilla toimivista yrityksistä.
Franchising-yrityksen edut
Perustaessasi franchising-yrityksen sinun ei tarvitse suunnitella yrityksen toimintaa itse alusta alkaen, vaan tietty konsepti on jo olemassa. Esimerkiksi Mc Donaldsilla on valmiit tuotteet, toimintatavat sekä tietynlaiset tilat, joita se noudattaa kaikkialla maailmassa. Ostaessasi siis oikeuden käyttää tietyn yrityksen konseptia, ostat samalla sen yritysidean. Saat emoyhtiöltä yleensä runsaasti apua esimerkiksi tilojen etsinnässä ja toiminnan aloittamisessa – on kaikkien etu, että yrityksesi menestyy! Et siis ole franchising-yrittäjänä samalla tavalla yksin kuin aloittaessasi toiminnan yksityisellä toiminimellä.
Franchising-yrittäjyyden haitat
Franchising-yrittäjänä aloittaminen ei ole halpaa lystiä. On sanomattakin selvää, ettei esimerkiksi Mc Donalds tarjoa kovin edullisesti oikeutta käyttää tunnettua tuotenimeään ja tuotteitaan. Kovin halvalla yrityksen perustaminen ei siis tässä tapauksessa tapahdu.
Moni yrittäjä on myös sitä mieltä, että franchising-yrittäminen on jo liiankin säädeltyä, minkä vuoksi oman luovuuden käyttö jää vähälle. Osa kokeekin, ettei franchising-yrittäminen ole edes varsinaista yrittämistä, vaan muistuttaa pikemminkin palkkatyötä, jossa työtä tehdään jolle kulle toiselle. Tällainen yritysmuoto ei sovellukaan henkilölle, joka haluaa toteuttaa omia ideoitaan ja kokeilla runsaasti erilaisia toimintamuotoja.